Rebranding: Waarom en hoe?


Door Laura Nijhuis
Gepubliceerd op 26 maart 2019


Rebranding is het herpositioneren van jouw merk. Voor het herpositioneren van een merk zijn veel redenen te bedenken. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een verouderde branding die niet meer aansluit bij het bedrijf, een fusie, de internationalisering van een bedrijf of een nieuwe positionering. Zo kan ieder bedrijf op een moment beslissen om haar merk te rebranden. Rebranding kan plaatsvinden op kleine schaal, bijvoorbeeld door enkel het aanpassen van het logo, maar ook kan het plaatsvinden op grote schaal. Dan wordt de gehele branding op de schop gegooid: van merknaam tot font-gebruik. Maar hoe pak je een (volledige) rebranding aan?

Voor je begint

Voordat je bezig gaat met een grootse rebranding en met geld gaat smijten, is het een goed idee om er even goed voor te gaan zitten en duidelijk op papier te krijgen wat je wil bereiken. Wie wil je bereiken met het nieuwe merk? Wanneer wil je de rebranding naar buiten brengen? Het is een lang proces, wat goed zal moeten worden aangepakt voor het beste resultaat. Het is daarom belangrijk om wel een plan van aanpak te hebben. Dit artikel is een goede opzet, maar je bent natuurlijk altijd vrij om je eigen toevoegingen te maken!

Jouw merk

Begin het rebranding-proces met het op papier zetten van de visie van je huidige merk, maar ook die van het nieuwe merk. Wat zijn de aanpassingen die je zou willen maken op dit gebied? Wat is de toegevoegde waarde van een rebranding aan bijvoorbeeld je doelstellingen? Dit zijn een paar vragen die je zeker zal moeten stellen voor het beginnen van een rebranding. Pak de oude visie en maak het nieuw!

Luister naar de doelgroep

Tussen een bedrijf en haar doelgroep bestaat een wisselwerking. Het bedrijf biedt een product of dienst wat de doelgroep wil hebben, en de doelgroep neemt dat product af - mits het aan verwachtingen voldoet. Daarom is het belangrijk om ook naar de klanten te luisteren bij een rebranding! Doe onderzoek naar wie je doelgroep is en wat ze van jou als bedrijf verwachten. Zorg ervoor dat je als bedrijf zo goed mogelijk aansluit op deze (nieuwe) wensen van de doelgroep.

Is dit het juiste moment?

Denk na over waarom de rebranding juist nu moet gebeuren. Houd er ook rekening mee dat het uitwerken van een rebranding een tijdje zal gaan duren - er zit dus redelijk wat tijd tussen het besluit en de invoering van een rebranding. Hoe wordt deze rebranding gelanceerd? Wil je alles tegelijkertijd veranderen of juist gefaseerd en dus uitgespreid over een lange termijn? Dit zijn dingen waar je eerst goed over na moet denken voordat je begint met de rebranding. Wees vooral kritisch en laat je motivatie ook door anderen beoordelen - zij kunnen een ander perspectief bieden.

En nu?

Je weet nu wat je wil overbrengen, naar wie, en waarom je het juist nu wil doen. Laat het nog even checken door een aantal collega’s om zeker te zijn dat je alle keuzes goed kan onderbouwen.

Je kan nu bezig met rebranden! In een aantal stappen kan je dit proces doorlopen. Het is een lang proces, maar aan het eind is dit het helemaal waard - mits het proces goed wordt uitgevoerd.


En nu?

1. Waarom rebranding?

Aan de startlijn van jouw rebranding is het goed om de motivatie vast te leggen: Waarom doen we dit? Wat is de meerwaarde van de aanpassingen die je wil gaan maken? Met een goede motivatie ben je meer gedreven om een goede rebranding neer te zetten. Daarnaast moet de doelgroep die je eerder hebt opgesteld de motivatie achter jouw rebranding begrijpen. Het is handig als je een duidelijk beeld hebt voor jezelf; dit maakt de communicatie met de doelgroep betreft de rebranding makkelijker. Ook helpt het bij de communicatie naar andere partijen die geïnteresseerd zijn in de rebranding, zoals klanten.

2. Je kan het niet alleen

Zo’n rebranding doe je natuurlijk niet in je uppie; er moet immers veel gedaan worden. Dat gaat sneller en effectiever als je samenwerkt. Het is allereerst handig om iemand uit de marketing-, design-, en/of communicatiebranche bij dit proces te betrekken. Deze mensen kunnen je een ander inzicht geven bij het rebranden - een extern en professioneel inzicht op hun eigen vakgebied(en).

Naast het betrekken van externe professionals, is het ook goed om collega’s bij het proces van rebranding te betrekken. Het doel is om medewerkers een gevoel te geven van betrokkenheid bij het bedrijf en het merk. Dit is een ideale manier om daaraan te werken; twee vliegen in 1 klap! Daarnaast kunnen door de participatie van collega’s goede ideeën naar voren komen, wat het betrokkenheidsgevoel ook vergroot.

Als laatste is het belangrijk om een leidinggevende aan te stellen voor de rebranding. Iemand die eindverantwoordelijk is voor de rebranding en de communicatie eromheen. Deze persoon kan het overzicht houden binnen het proces.

3. Een nieuwe naam

Nu wordt het proces pas echt concreet. Het brengt waarschijnlijk wat onzekerheid met zich mee: een naam moet natuurlijk wel bij je bedrijf passen! Een sterke merknaam heeft over het algemeen de volgende eigenschappen:

  1. Simpel & kort: rolt makkelijk van de tong en is makkelijk te onthouden.
  2. Levendig, maar niet te grappig: Saai is slecht, maar met grappen moet je voorzichtig zijn - niet iedereen zal het kunnen waarderen.
  3. Tijdloos: een naam die lang mee kan heeft de voorkeur.
  4. Uniek: je wil verwarring met andere bedrijven voorkomen natuurlijk.

Maak je niet te veel zorgen om een merknaam; het gaat namelijk vooral om de branding achter de merknaam. Maak een lijst met opties voor een merknaam en motiveer ook waarom deze namen zullen gaan werken. Wees niet bang om nog een nachtje er op te slapen; Rome was ook niet in 1 dag gebouwd.

4. Merkonderzoek doen

Zoals eerder genoemd wil je natuurlijk een unieke naam hebben! Om te checken of jouw idee voor een nieuwe merknaam uniek is, kan je kijken in het BIOP Merkenregister en/of in het KVK Handelsregister. Als een gelijke of vergelijkbare naam in een van deze registers te vinden is, is het misschien beter om toch voor een alternatief te kiezen. Ook zal je moeten kijken naar een nieuwe domeinnaam voor je website. De beschikbaarheid daarvan kan je checken via GoDaddy. Bij dit deel van het proces is het niet onverstandig om een specialist in te schakelen. Zij kunnen kijken naar de slagingskans van de nieuwe merknaam; dit voorkomt onverwachte bezwaren en andere narigheden rondom de nieuwe naam.

5. Een nieuwe identiteit

Nu je een merknaam hebt, gaat de rest van de identiteit van je bedrijf op de schop. Naast de huisstijl zal je de bestaande kernwaarden moeten aanpassen. Bedenk goed wat je wil uitstralen en zorg ervoor dat dit terugkomt in de nieuwe identiteit. Ook bij deze stap is het goed om een extern bedrijf in te schakelen. Zij kunnen helpen met het opbouwen van een nieuwe identiteit en de huisstijl die daarbij past. Voordat zij daarmee bezig kunnen, moet je natuurlijk wel voor jezelf duidelijk op papier hebben wat je kernwaarden zullen zijn. Stel dan een aantal kernwaarden op die passen bij de nieuwe identiteit. Daarnaast is het goed om te kijken naar de toekomstplannen van het bedrijf. Ook zal de stijl natuurlijk moeten zorgen voor onderscheid en zichtbaarheid van het bedrijf. Zodra er een stijl is ontwikkeld die bij de nieuwe identiteit past van het bedrijf kan je door naar de volgende stap!

6. Online aanwezigheid

Tegenwoordig kan je als bedrijf eigenlijk niet meer zonder een website en sociale media. Nu er een nieuwe identiteit is, moeten de website en sociale media daar wel in mee gaan. Als je de naam van je bedrijf veranderd, begint dit bij een nieuwe domeinnaam. Het liefste heb je hierbij natuurlijk een domeinnaam die hetzelfde is als de merknaam, met een Nederlands domein. Bij stap 4 hebben we daar al kort naar gekeken. Wanneer je een unieke merknaam hebt, zal dit niet te veel haken en ogen hebben. Is de merknaam minder uniek? Dan zal de kans groot zijn dat je meer moeite hebt met het vinden van een geschikt domein.

Het hebben van een domein is slechts stap 1. Het is natuurlijk ook belangrijk om een website te hebben die aansluit bij je nieuwe branding. Het design en bouwen wordt gedaan aan de hand van de huisstijl. Hierbij zal je hoogstwaarschijnlijk een extern bedrijf in moeten zetten.

Vervolgens moeten natuurlijk ook social media worden omgedoopt naar de nieuwe huisstijl en identiteit. Op social media kan dit snel; nieuw logo, nieuwe header en nieuwe info over je bedrijf en je bent al een heel eind!


Ben ik nu klaar?

Ben ik nu klaar?

Bijna! Nu je al deze informatie en ontwerpen hebt verzameld, kan je een draaiboek maken. Het draaiboek geeft een structuur aan de uiteindelijke rebranding. Je moet kiezen of je een gefaseerde rebranding wil, of alles in een keer wil veranderen. In deze gekozen periode (kort of lang) moet (bijna) alles worden aangepast. De nieuwe identiteit moet overal worden toegepast in alle vormen van communicatie, intern en extern. Social media, de website, facturen, visitekaartjes - alles moet worden veranderd of vervangen. Iedereen moet worden geïnformeerd over de rebranding: klanten en familie, maar bijvoorbeeld ook de bank. Voor aandacht in de media is het goed om de pers in te lichten. Last, but not least, is het belangrijk om je naam te wijzigen bij de KVK en andere registers. En dan ben je ein-de-lijk klaar met rebranden!

Lang proces zeg…

Jazeker! Maar als je dit goed doorloopt en de tijd neemt, zal het resultaat er zeker mogen zijn. Daarnaast is het natuurlijk niet nodig om al deze stappen te doorlopen bij een kleinschalige rebranding. Deze tips geven we je graag mee: Ga alleen voor designs en ideeën waar je echt tevreden over bent en waar je vertrouwen in hebt, en werk samen!

Wil je gaan rebranden maar heb je wat hulp nodig? Dat is begrijpelijk! Fyle kan hulp bieden bij het herpositioneren of rebranden van je merk. Onder het genot van een kop koffie denken we graag met je mee!

Geschreven door
Laura Nijhuis

Fyle is er voor je


nieuwe app. API-koppeling. b2b platform. social campagne. digitale oplossing. strakke website. consultancy. inspiratie. b2c app. geniale idee.